3 Kesilapan Besar Dilakukan Oleh Kebanyakan Penjual
Kebanyakan penjual tidak sedar mereka melakukan kesalahan-kesalahan ini.
Jika anda melakukan kesalahan yang membuatkan anda kehilangan
jualan, apa yang anda lakukan? Sudah pasti anda akan buat perubahan untuk
pastikan ia tidak akan berlaku lagi.
Tiada penjual mahu buat kesalahan yang sama berulangkali.
Tetapi, mereka tetap mengulanginya kerana mereka tidak sedar kesalahan yang
dilakukan. Memang mustahil nak betulkan kesalahan yang tidak disedari.
Kenyataannya, kebanyakan penjual melakukan beberapa kesalahan
yang sama setiap kali berjumpa pelanggan. Dan ini merupakan kesilapan besar
yang menghancurkan jualan mereka. Kesalahan-kesalahan ini biasanya tidak akan
disedari dan majoriti penjual tidak
sedar mereka melakukannya.
Bertuah bagi anda, anda sangat hampir untuk mengetahui secara
terperinci apakah yang kesilapan besar ini dan bagaimana untuk elakkan diri
dari melakukannya dan secara tidak langsung mendominasi pesaing anda. Inilah 3
kesilapan besar yang biasa dilakukan oleh kebanyakan penjual. Sejujurnya,
adakah anda juga melakukannya?
1. Anda menjual sama seperti penjual-penjual lain
Bagaimana anda mula belajar menjual? Selalunya, ada seseorang
yang mengajar anda. Tapi, adakah orang itu benar-benar pakar menjual? Untuk
kebanyakan penjual, kebiasaan jawapannya adalah “tidak”.
Hakikatnya, ramai penjual dilatih oleh orang yang tidak
mempunyai pendekatan menjual yang terbukti berkesan. Akhirnya, kebanyakan
penjual mempelajari pendekatan yang sama, dan akhirnya tidak berjaya mengunci
jualan.
Daripada anda melakukan kesalahan ini, carilah orang yang pakar
dalam menjual, yang boleh melatih anda menggunakan pendekatan yang telah
dibuktikan berkesan. Jangan menjual sama seperti penjual-penjual lain. Cipta
formula anda sendiri; belajar sistem yang terbukti berkesan; adaptasi dan ikut
saja.
2. Anda reka soalan secara spontan.
Sesetengah penjual memahami kepentingan bertanyakan soalan
sepanjang pembentangan jualan. Ada juga yang mendefinisikan teknik menjual
sebagai seni bertanya. Kebanyakan yang lain hanya bertanya soalan secara
rambang. Soalan bukan semuanya sama. Soalan yang direka secara rambang tidak
akan membantu jualan. Hakikatnya, soalan seperti itu akan membuatkan anda
kehilangan jualan.
Sesetengah soalan selalunya tidak mendatangkan faedah.
Lebih-lebih lagi, soalan-soalan yang terlalu berfokus pada produk atau yang
bersifat tertutup. Contohnya,
“Anda suka produk yang berwarna biru atau merah?”
Soalan ini tidak membantu anda mengunci jualan. Sebaiknya,
fokuskan pada soalan yang akan menggalakkan bakal pelanggan untuk lebih
bersifat terbuka tentang cabaran yang dihadapi dan bagaimana anda dapat
membantu mereka.
Tiba masanya untuk anda menghasilkan skrip yang jelas tentang
apa yang akan ditanya kepada bakal pelanggan. Senaraikan 10 soalan khusus yang
akan ditanyakan setiap kali anda berdepan dengan bakal pelanggan. Anda akan
jadi lebih berkesan. Nak lebih berkesan, jimat masa dan tenaga, pinjamlah
soalan-soalan sistematik yang telah terbukti untuk meningkatkan peluang anda
untuk mengunci jualan.
3. Anda cari gali bakal pelanggan secara membabi buta.
Berapa banyak panggilan yang perlu anda lakukan untuk mencapai
matlamat jualan tahunan anda? Sangat sedikit penjual yang sebenarnya mampu
menjawab soalan ini; dan ini adalah kesilapan yang besar. Penjual yang berjaya
faham secara jelas apa yang perlu dilakukan setiap hari, minggu, bulan dan
tahun untuk mencapai matlamat jualan mereka.
Tanpa pemahaman yang jelas tentang aktiviti-aktiviti harian yang
berhubungkait dengan matlamat jualan mereka, kebanyakan penjual mengabaikannya.
Bila tiba masanya untuk jualan semasa dihitung, tiada lagi bakal pelanggan yang
menanti. Jangan lakukan kesalahan cari gali pelanggan seperti kebiasaan ini.
Daripada melakukannya secara membabi buta, buat perancangan yang konsisten
untuk pastikan anda mencapai matlamat jualan tahunan anda.
Biar jelas apa yang perlu dilakukan pada setiap hari.
- Berapa banya
panggilan perlu dilakukan?
- Berapa banyak
rujukan atau pengenalan yang perlu diminta?
- Berapa banyak
perjumpaan perlu diaturkan?
- Berapa banyak pelanggan perlu anda jumpa secara rutin?
Dengan menjawab soalan-soalan ini, anda akan lebih jelas dan
akan membuatkan anda berada di landasan yang betul setiap hari.