7 Teknik Direct Selling Nak Jual Apa Pun Boleh
Kalau orang tu pandai menjual, batu pun dia jual
laku. Tu kita panggil kejurujualan yang hebat! Tapi, nak pesan siap-siap.
Kemahiran direct selling ni jangan
disalahgunakan untuk buat orang beli apa yang tak diperlukan. Lagi-lagi jenis
yang dok scam gores dan menang dan
seumpamanya…Cukup sekadar buat pelanggan rasa mereka buat keputusan yang tepat.
Pujuk elok-elok. Jangan manipulate
pelanggan.
Contoh paling simple
macam orang yang jual pen dari meja ke meja. Pen tu tak dak la hebat kat mana
pun. Biasa-biasa ja. Fungsi pun semua orang dah tau, untuk menulis. Antara
benda yang susah nak jual sebenarnya. Ibarat jual aiskrim di kutub utara atau
jual api dalam neraka. Payah nak laku tu.Hahaha…
Sebenarnya, semua orang boleh belajar menjual.
Patutnya kena suggest pada
kementerian untuk adakan subjek khas. Asyik Membaca, Menulis, Mengira dan
Membeli ja..Tu yang hujung bulan poket kempis tu…Ni saya share sikit teknik setakat yang saya reti la.
Teknik 1 >>>
CKF (Ciri – Kelebihan – Faedah)
Ni kira teknik paling femes la. Presentation
menjual disusun ikut 3 steps ni saja.
Mula-mula, cerita ciri-ciri produk. Pastu, goreng bab kelebihan produk tu. Apa
gunanya. Dan last sekali ceritakan
faedah atau kesan positif produk tu pada pengguna.
Ramai penjual yang acah-acah nak guna teknik ni. Tapi
selalu confused antara ciri-ciri
dengan faedah. Syok sendiri dok goreng sampai terlupa keperluan pelanggan.
Hujung-hujung dok tekankan konon produk yang dijual tu terbaik di alam semesta.
Ada pelanggan tu nak kisah produk tu terhebat di dunia atau pun tak? Hebat
macam mana pun, kalau pelanggan tu tak nampak apa bagusnya untuk dia, dia
takkan peduli punya…
Ni contoh penggunaan teknik CKF yang masuk akal.
“Water purifier
ni memang sangat sesuai untuk keluarga yang ada baby”
Ciri-ciri ni bunyi macam best tapi masih tak
selesaikan apa-apa masalah pelanggan. Tak menghasut lagi ni…So, sambung dengan kelebihan.
“Nak buat susu mesti nak kena prepare air panas.
Boleh terus tadah ja kalau ada water purifier
ni. Mudah…”
Last sekali, baru explain macam mana kelebihan ni bagi
faedah pada pelanggan.
“Tak la kelam kabut tengah-tengah malam. Dengan baby
dok nangis lagi. Nak masak air lagi.”
Selagi anda amalkan teknik CKF ni, anda akan selamat
daripada syok sendiri dan megah tak tentu hala. Pelanggan pun akan lebih mudah
hadam keperluan mereka untuk beli produk anda.
Teknik 2
>>> Kita Geng!
Aplikasi teknik ni seolah-olah kita berlakon sebagai geng pada pelanggan untuk bantai
lawan syarikat kita.
“Jom saya share
dengan akak macam mana kita boleh kenakan Cuckoo. Akak ambik water filter Cuckoo ni cash guna kad kredit. So Cuckoo akan
bagi akak freegift macam saya cerita tadi. Lepas tu akak diam-diam ja bayar
instalment pada bank. Untung berganda-ganda. Memang naya la Cuckoo!”
Dalam contoh ni, penjual tu kononnya geng dengan pelanggan untuk aniaya
syarikat Cuckoo. Dengan semangat setiakawan yang ditunjukkan oleh si penjual,
pelanggan akan lebih yakin dengannya. Trust
tu kan penting…
Teknik 3
>>> Tabur Budi
Teknik tabur budi ni sebenarnya mengambil kesempatan
atas kecenderungan manusia untuk membalas budi yang diterima. Kecenderungan ni
memang biasa di mana-mana pun. Tak kira la walaupun budi yang ditabur tu hanya
simbolik atau pun tak ada gunanya.
Dari segi aplikasinya, mulakan perbualan dengan
menabur budi. Banyak cara boleh buat. Bagi sampel, hadiah, atau apa-apa saja
pun boleh. Habis tak ada apa, bagi pujian pun boleh. Walau pun hanya sekadar
pujian, still pelanggan akan rasa
lebih cenderung untuk balas budi tersebut.
Teknik 4 >>> Hanya Kerana Alasan
Kebarangkalian untuk dapat peluang menjual boleh
dinaikkan bila alasan nak menjual tu diberitahu pada pelanggan. Kadang-kadang,
alasan bodoh pun jadi la… contoh, “sebab jiran akak pun dah beli dari saya.”
pun boleh jalan…
Manusia selalunya buat apa-apa pun bersebab. Bila
kita bagi sebab apa pelanggan kena dengar dulu, lebih senang dia nak tadah
telinga.
Antara banyak-banyak alasan, yang paling power adalah yang berkaitan dengan had.
Kalau tak perasan, cuba perhatikan kedai-kedai di tempat anda. Kebanyakannya
akan buat promosi penghabisan stok. Lebih-lebih lagi kedai perabot. Bertahun
dok habiskan stok, tak tutup tutup juga kedainya. Hahaha…Pelanggan ni lebih kalut
minat nak beli bila dapat tau stok dah tak banyak atau pun barang tu rare.
Teknik 5 >>> Empat Langkah (Kumpul – Respond
– Bagi – Kunci)
Empat langkah ni lebih kepada cara nak uruskan
maklumat semasa menjual:
Kumpul maklumat
Respond pada maklumat
Bagi maklumat
Kunci Jualan
Saya guna semula contoh penjual pen tadi.
Cari macam mana kali terakhir pelanggan tu gunakan
pen (Kumpul maklumat)
Tekankan kepentingan aktiviti terakhir pelanggan tu
gunakan pen (Respond pada maklumat)
Jualkan something
beyond sebatang pen, macam kenikmatan bila menggunakan pen yang dijual.
(Bagi maklumat)
Minta supaya beli. (Kunci Jualan)
Teknik 6 >>> Mempersoalkan Status Quo
Pertama sekali, teknik ni kira macam adik-beradik
dengan teknik 4 (Hanya Kerana Alasan). Paling best digunakan waktu kita tak cukup maklumat nak kunci jualan dan
baru nak cari common ground dengan
pelanggan. Kira ni antara pelindung yang terbaik la untuk elakkan pelanggan
cakap, “Takpa la dik…”
Teknik 4 tadi cadangkan supaya kita bagi alasan untuk
minta kebenaran menjual. Mempersoalkan status quo ni lagi tajam dan perlukan
digunakan secara berhati-hati. Alasan yang kita bagi untuk tawarkan produk
adalah untuk perbaiki situasi semasa pelanggan.
“Akak mesti sayang anak-anak akak kan?(anggukkan
kepala) Jadinya, abang patut layan anak-anak macam yang sepatutnya. Maksud saya
macam ni, akak mesti ada sediakan minuman untuk anak-anak minum, anak-anak yang
akak sayang sangat-sangat. Tapi dari air karat yang tak bertapis.”
Kalau anda dapat lihat, dengan teknik ni, si bapa tu
tak terlalu ambil kisah pun apa yang anak-anaknya minum. Boleh ja dia masak air
kat rumah tu dan bagi anak minum. Tapi penjual ni timbulkan satu isu yang perlu
diperbaiki: air karat tak bertapis, nak bagi anak minum mesti air bertapis.
Sebelum mempersoalkan status quo, penjual ni gunakan
kenyataan yang tak dapat dan tak mungkin disangkal untuk dapatkan persetujuan
pelanggan. Yang akhirnya tak dapat nak nafikan bila penjual ni cakap penapis
air diperlukan.
Teknik 7
>>> Referral
Kadang tu, pelanggan memang tak nak beli. Daripada
berlalu pergi macam tu ja tanpa apa-apa nilai, penjual yang berpengalaman
selalu akan gunakan tolak ansur pelanggan. Dah tak dapat jualan, mereka akan
minta pelanggan untuk benda kedua paling best:
referral. Maklumat untuk dihubungi pada masa depan tentang kenalan pelanggan yang
mungkin berminat dengan produk yang dibawa.
Bila bercakap dengan referral tersebut, sebut terus
nama kenalan yang bagi maklumat. “Tuan Farhan bagitau saya tuan mungkin
berminat.” Lebih mudah nak cipta keserasian dan dapatkan kepercayaan. Maka nak
buat jualan pun lebih senang.